26 juli 2015

Vildcamping på Haväng

Uppdatering!
Numera är det inte tillåtet att campa eller köra in med bil på skjutfältet. Läs mer på: Fortifikationsverket

Vi gav oss ut på vägarna söderut och hamnade efter ett tips i Haväng utanför Kivik på Österlen.

Haväng
Här ligger också Ravlunda skjutfält som försvaret äger. Om det var förbjudet område? Nej då! Man kan åka in med bil men man för inte köra utanför vägen på grund av markslitaget.

Hästar på Haväng
Min första tanke när jag kom in på området var, det här är ju prärien! Det såg ut som vildhästar som sprang omkring på denna kilometerlånga stäpp.

Sandstranden var också lika lång. Det rörde sig en del folk i området men eftersom det var så stora ytor märkte man inte av det så mycket.

Haväng
Får och hästar om vartannat. På en del ställen var det gott om hål i marken efter vildkaniner.

Behöver man skugga så finns det inte många träd här.

Haväng
En av stigarna ner till havet. Jag badade men det var bara sekunder för det var riktigt kallt! Det varnas för starka undervattenströmmar så jag höll mig vid kanten. Några veckor efter vi varit här så var det ytterligare en drunkningsolycka.

Nyfiken häst på Haväng
Några vildhästar var det då inte, en av dem var en extremt tam.

Sällskapssjuk var hästen också till barnen förtjusning.

Primus Bifrost
Vi bestämde oss för att vildcampa utmed havet. Det blåste rätt bra så jag började med att sätta fast hörnen med tältspik så tältet inte blåste iväg medan jag trädde i stängerna.

Vildcamping på Haväng
Det var fler som tältade och det var helt ok efter vad man kunde läsa ut av skyltarna när man åkte in på området. Det uppmanades att läsa om allemansrätten på Naturvårdsverkets webbsida. Alltså underförstått gäller allemansrätten här, det betyder bland annat att tältning är tillåten en natt på samma plats.

Klockan 04.43 kom solen upp ur havet! Självklart var jag på plats.

Soluppgång vid Haväng

Klarar du vildcampa på Haväng? Här är några saker man måste kunna fixa.

  • Ingen häst- eller får-skräck.
  • Tåla bajs från häst och får.
  • Klara bära packningen 100 - 200 meter om du vill tälta vid havet.
  • Ha med eget dricksvatten.
  • Klara dig utan toalett och dusch.
  • Till sist, få med dej allt tillbaka som du haft med ut (skräpet)
Det här stället ska det bli återbesök till. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar